Geachte Mevrouw de Vrederechter,
Op 14mei ll. schreef ik U deze brief waarvan hier een kopie.
Inmiddels is
de tijd opgeschoven, werd ons de mogelijkheid gegeven gedurende de 2
vakantiemaanden, juli en augustus een koper te zoeken voor ons huis die ons hier
verder laat wonen . Natuurlijk zijn er
dan weinig gegadigden aangezien de meeste mensen enkel in vakantie
geïnteresseerd zijn en niet zoeken naar een nieuwe woning.
De
enkelingen die wij dachten op het oog te hebben lieten het afweten of beter wilden
geen contact meer, waarbij een buitenlandse kunstenaar die ik ontmoette in
artist in residence in Tunesië .Het mocht niet baten.
De
geïnteresseerden laten het ook afweten zodra ze vernemen dat er curatoren aan
verbonden zijn. Dat is vernietigend.
Gezien mijn
jarenlang beroep van kunstenaar , minstens 50 jaar dagelijks werkzaam zijn
zoals een musicus zijn instrument dagelijks moet bespelen, is de hoeveelheid
werken ,accessoires en objecten , installaties aan de ruimte gebonden gigantisch, onverplaatsbaar! Mijn huis is een
museum. Het is ook een Gesamtkunstwerk.
Ik nodig U
uit het eens te bezoeken daar zich een burger zoiets niet voorstellen kan: wees
welkom en vorm U een idee van mijn onverplaatsbare wereld. Het zou minimaal een
jaar duren met meerdere mensen om dit fatsoenlijk te verhuizen ,af te breken te
verpakken en terugvindbaar te stapelen. Er zal dan heel veel vernietigd worden.
Het is aan het huis gebonden. Mijn ordening is door vorige verjaging uit mijn
atelier, galerij, berging, toonruimte hals over kop eruit gesmeten worden waardoor
mijn installaties en sculpturen onmogelijk gestapeld werden en waarschijnlijk
beschadigd zijn, uit hun verhoudingen
gedrukt.
Een gepaste
woning is voor deze voorwerpen niet makkelijk(eigenlijk niet) te vinden en voor ons waarschijnlijk te duur.
Daarom zou
het goed zijn een koper te vinden die ons erin laat tot onze dood.
Geachte
Mevrouw, ik nodig U uit samen met uw griffier de ruimten te bezoeken en zelf vast
te stellen welk titanenwerk hier gevraagd wordt.
Er zijn nog
zoveel panden die kunnen verkocht worden , die niet bewoond zijn. Er zal dan voldoende geld over zijn om in dit
huis te blijven , niet tot verkoop te moeten overgaan. Waarom dan die vernietigende
uitdrijving ? Is enkel geld en menselijk erfgoed in kunst niet erg belangrijk?
Reacties
Een reactie posten