Van succesvol ondernemer naar het OCMW. Philip (57): “Ik ben 50 miljoen euro kwijt in 6 maanden” in "Het Laatste Nieuws"

Faroek Özgünes 13-09-24 06:00

Laatste update 13-09-24 18:16

Van succesvol ondernemer naar het OCMW. Philip (57): “Ik ben 50 miljoen euro kwijt in 6 maanden”

“Ik heb lang genoeg gezwegen.” Zakenman Philip Deutz (57) uit Sint-Niklaas beleeft zijn grootste nachtmerrie. Tot twee jaar geleden was hij een succesvolle ondernemer met meer dan twintig bedrijven in binnen- en buitenland. Geen flamboyante CEO, maar iemand die op de achtergrond werkte en in de luwte een zakenimperium uitbouwde, alles samen goed voor zo'n 50 miljoen euro. Nu is hij alles kwijt. Deutz wijst naar één man, maar die ontkent dat hij verantwoordelijk is. Bij ons doet Deutz zijn verhaal: “Een bewindvoerder keerde zichzelf 20.000 euro per maand uit met mijn geld.” Het Gentse parket-generaal is een onderoek gestart.

KIJK. Zakenman Philip Deutz: “Na een half uurtje waren vijf bedrijven failliet verklaard”

Philip Deutz had een vliegschool, luchtvaartbedrijven, vastgoedvennootschappen en als parel aan de kroon: zijn telecombedrijf edpnet. Vandaag schiet daar niets meer van over. Persoonlijk failliet verklaard, heet dat dan. Hij moest machteloos toezien hoe edpnet voor een appel en een ei verkocht werd aan Proximus. “Als ik het uitreken, ben ik 50 miljoen euro kwijtgeraakt in amper zes maanden tijd. Er is geen enkele moeite gedaan om mijn bedrijven te redden. Het ging hen alleen om verkopen en geld verdienen.

Edpnet is aan Proximus verkocht voor 21 miljoen euro. Een gedwongen verkoop. Ik moet je niet vertellen hoeveel het had kunnen opbrengen.” Hij heeft nu een klacht ingediend tegen de ondernemingsrechtbank van Dendermonde.

Gestart in garage

Deutz leidt ons rond in het vroegere kantoor van edpnet in Sint-Niklaas, een vrijstaand huis in de Van Landeghemstraat. “Hier staat de wieg van edpnet.

Zoals alle goede IT-bedrijven is het gestart in een garage. De poort ging eruit en er kwam een raam in de plaats. Hier ben ik in 1995 begonnen met computers te verkopen. Het waren de pioniersjaren van internet in België”, vertelt hij. “We werden steeds groter. Uiteindelijk zaten we hier met 20 mensen. Het werd te klein en in 2001 zijn we verhuisd naar een geschikt gebouw. Mijn ouders zijn hier wel blijven wonen. Boven is een schildersatelier ingericht voor mijn moeder.”

We groeiden tussen de 15 en 20% per jaar. Dus ja, hoe voelt het dan om dat te moeten afgeven? Ze hebben mijn levenswerk afgepakt 
-Philip Deutz

“Er was veel vraag naar goed en betaalbaar internet. We groeiden tussen de 15 en 20% per jaar. Dus ja, hoe voelt het dan om dat te moeten afgeven? Ze hebben mijn levenswerk afgepakt. Ik kan dat niet anders zeggen. Ik heb er alles in gestoken en ik heb mezelf bijna nooit iets uitbetaald. Mijn pensioen zat in mijn bedrijven. En plots was alles weg. In amper zes maanden tijd is alles afgebroken en schiet er niets meer over. Dat is heel wrang.”

                                Philip Deutz. © ID/ Sebastiaan Franco

Ook de privéwoning van Philip Deutz werd gerechtelijk verkocht. Hij kon niet anders dan met zijn kinderen van 10 en 13 jaar in te trekken bij zijn ouders Wil (83) en Gaby (82). Al is de kans groot dat de hele familie binnenkort op straat staat, want ook dit huis staat inmiddels gedwongen te koop op een immowebsite.

Nachtmerrie begon in 2022

Voor Deutz begon de nachtmerrie in de zomer van 2022, toen de bank KBC onverwacht haar leningen opzegde en aan de Dendermondse afdeling van de ondernemingsrechtbank om een voorlopig bewindvoerder vroeg. De aanleiding was volgens Deutz een bankonderzoek tegen de CFO van edpnet wegens mensenhandel en prostitutie. De man werd daar op 20 januari 2023 ook voor veroordeeld tot 18 maanden cel. In een korte reactie laat de man weten dat het bankonderzoek naar hem niets te maken zou hebben met het opzeggen van de leningen door KBC.

Wat doet een voorlopig bewindvoerder?

Het Wetboek van Economisch Recht voorziet dat ondernemingen in financiële moeilijkheden ofwel failliet verklaard kunnen worden, ofwel hun reorganisatie kunnen aanvragen waardoor zij tijdelijk beschermd worden tegen hun schuldeisers. Het initiatief hiervoor ligt bij de onderneming zelf, bij de schuldeisers of bij het openbaar ministerie. Een andere figuur is een voorlopig bewindvoerder die wordt aangesteld door de voorzitter van de ondernemingsrechtbank. De bewindvoerder krijgt gedurende maximaal 21 dagen de volledige controle over het bestuur en alle financiële rekeningen van het bedrijf. Het is zijn taak om de onderneming en de belangen van de schuldeisers te beschermen. De voorlopig bewindvoerder heeft drie keuzes:

een faillissement afwenden door een akkoord te sluiten met schuldeisers, een gerechtelijke ontbinding vorderen — dat betekent dat de onderneming ophoudt te bestaan en dat er een vereffenaar wordt aangesteld — of het faillissement vorderen, waarna een curator wordt aangesteld die als bewindvoerder de schuldeisers terugbetaalt. Het ereloon van de curator wordt betaald met de beschikbare middelen in de onderneming en kan oplopen tot 139.348 euro.

“De beslissing van KBC was heel bevreemdend, want er waren helemaal geen achterstallige betalingen”, legt Deutz uit. “We waren in gesprek met een andere bank om de financiering over te nemen, maar door de aanstelling van een voorlopig bewindvoerder was die bank er niet meer gerust op. Die bewindvoerder ging voor het faillissement en de ondernemingsrechtbank is hem daarin gevolgd. Nog geen week later waren vijf van mijn bedrijven failliet verklaard. De zitting duurde een half uurtje. Ik heb nooit de kans gekregen om een herstructureringsplan op te stellen.”

                                          Philip Deutz. © ID/ Sebastiaan Franco

Maar daar stopte het niet bij. “Ze hebben dan gekeken wat mijn bedrijven onderling aan elkaar moesten. Edpnet had bijvoorbeeld een lening van 10 jaar lopen bij mijn vastgoedvennootschap. Die kon dat gerust aflossen, maar wat deed de bewindvoerder? Die besliste om de huur niet meer te betalen en de lening op lange termijn werd plots opgevraagd. Tja, zo krijg je een bedrijf snel failliet.”

Deutz wijst in dit hele verhaal naar één man, en niet de minste: Guido De Croock, de voorzitter van de ondernemingsrechtbank van Dendermonde. Volgens de ondernemer misbruikt hij het systeem door eenzijdig bedrijven failliet te verklaren en bevriende curatoren er veel geld aan te laten verdienen.


De bewindvoerder verdiende veel meer dan ik zelf ooit uit mijn eigen bedrijf heb gehaald. Bij edpnet keerde hij zichzelf maandelijks 20.000 euro uit voor zijn werk


Ook zijn overige bedrijven werden één voor één failliet verklaard. “Je staat erbij en je kijkt ernaar. En je ziet hoe je eigen bedrijven worden leeggezogen. De bewindvoerder verdiende veel meer dan ik zelf ooit uit mijn eigen bedrijf heb gehaald. Bij edpnet keerde hij zichzelf maandelijks 20.000 euro uit voor zijn werk.”

Edpnet was de laatste grote onafhankelijke telecomspeler naast Proximus,Telenet en Orange. Het telde 46.000 internetklanten en 13.500 mobiele klanten, vooral in het Waasland. “Edpnet is voor 21 miljoen euro verkocht”, zegt Deutz. “Dat geld staat ergens op een rekening. De curatoren hebben er allemaal aan verdiend, maar mijn schuldeisers hebben geen cent gezien. Ik zelf ook niet.”

“Pervers systeem”

Het gevolg is dat Philip Deutz persoonlijk failliet werd verklaard. “Het is een pervers systeem. Ze leggen je financieel droog, je kan niets betalen, anderen beslissen voor jou. Op een zeker moment moest ik uit armoede naar het OCMW stappen. Mijn jongste dochter heeft diabetes en moet bepaalde medicatie krijgen. Ik heb aan de bewindvoerders gevraagd of ik haar medicijnen mocht kopen, het ging om een belachelijk bedrag. Dat is geweigerd.”

                       Philip Deutz. © ID/ Sebastiaan Franco

Voor Deutz is het zijn grootste nachtmerrie. “Ik en mensen rondom mij — mijn ouders, mijn ex-vrouw, mijn vriendin, medewerkers — zijn opgepakt en verhoord. Er waren huiszoekingen, ik heb een nacht in de cel doorgebracht. Het was pure intimidatie. Zelfs mijn vriendin, met wie ik zeven jaar samen was, kon het niet meer aan. Je gaat van een welstellend iemand naar iemand die naar het OCMW moet. Ik ben volledig gekraakt.”

Met zijn klacht wil Deutz het perverse systeem naar buiten brengen. “Ik ben lang niet de enige in deze situatie. Er zijn nog bedrijven failliet verklaard die perfect te redden waren. Er is voor miljarden aan economische waarde vernietigd ten behoeve van een handvol curatoren die zich verrijken. Ik hoop dat men ondernemers beter zal beschermen.”



Wat zegt de klacht?

Philip's klacht stelt dat De Croock als voorzitter van de ondernemingsrechtbank in Dendermonde bedrijven in moeilijkheden systematisch onder voorlopig bewind stelt, waarop de bewindvoerder dagvaardt in faillissement en Guido De Croock ze vervolgens failliet verklaart.

Daarbij komt ook vermeend favoritisme. Een kringetje van getrouwen rond De Croock profiteert van dit systeem. Het zijn altijd dezelfde bevriende advocaten die De Croock aanstelt als voorlopig bewindvoerder. In plaats van te proberen het bedrijf te redden door gerechtelijke reorganisatie, gaat de voorlopig bewindvoerder onmiddellijk over tot dagvaarding in faillietverklaring. Een curator springt daarbij uit de band: M.P. Als curator wist ze met haar vennootschap in nog geen 15 jaar tijd een vermogen van 4,7 miljoen euro op te bouwen. Voor iemand die enkel als curator van faillissementen optreedt, is dat een gigantisch bedrag, klinkt het in de klacht.

Het parket-generaal is op basis van de klacht van Philip Deutz bij de Hoge Raad voor de Justitie (HRJ) zelf een onderzoek gestart naar de werking van de ondernemingsrechtbank van Dendermonde en haar voorzitter Guide De Croock(73). Inmiddels heeft de voorzitter van de ondernemingsrechtbank van Gent de aanwijzing van Guido De Croock tot plaatsvervangend magistraat (voor de vierde keer op rij) hernieuwd voor een termijn van één jaar - met ingang van 20 september 2024, tot hij de leeftijd van 74 jaar heeft bereikt. Dat meldde het Staatsblad deze week.

Het parket-generaal van Gent reageert zeer summier op onze vragen over het lopende onderzoek: "Momenteel worden nog verschillenden verificaties verricht en in de huidige stand kan er omwille van het geheim karakter niet verder gecommuniceerd worden"

REACTIE. Guide De Croock : "Lasterlijke campagne"

Wat denkt hoofdrolspeler De Croock zelf van de klacht? "Dat systeem-D is intussen weerlegt door het hof van beroep in Gent. Zo smpel is het", begint hij. Er zijn momenteel 35 curatoren in de ondernemingsrechtbank van Dendermonde. Die worden regelmatig allemaal aangesteld. Ik trek niemand voor. Dit is ongezien. Ik heb in dat dossier een jaar gezeteld tot ik gewraakt ben. Ik heb me onmiddleijk teruggetrokken. Bij de wrakingsakte zijn 30 pagina's geschreven die pure laster zijn. Veel van de zaken die daarin staan, zijn pertinent onjuist en onwaar. Als magistraat sta ik daar machteloos tegenover. Ik kan niets zeggen. Ik maak me geen zorgen over het onderzoek door het parket-generaal. Nee, ik maak me zorgen dat er er een lastrelijke campagne tegen mij wordt gevoerd in de pers. Kijk, u doet ermee wat u wil. Maar laat mij gerust.



Reacties