Hoe goed werkt justitie in België. Voorbeeld (2)
Alle internationale teksten zijn het erover eens dat de
strikte ethische standaarden voor magistraten verantwoord worden door hun
uitzonderlijke opdracht en de onpartijdigheid die dit vraagt. “De
deontologische normen zijn een uitdrukking van de waarden van het beroep,
binnen de verwachtingen van het publiek en in ruil voor de toegekende
macht”.
De rechtsonderhorige moet erop kunnen vertrouwen dat met
welke magistraat hij ook wordt geconfronteerd, deze in principe dezelfde
garanties van onafhankelijkheid, onpartijdigheid en integriteit biedt als de
anderen en zich zal laten leiden door dezelfde gedragsregels.
De zogenaamde huidige "dienstdoend voorzitter" (een plaatsvervangend magistraat) van de Ondernemingsrechtbank Gent, afdeling Dendermonde (is voor het leven benoemd!) zetelt al enkele tiental jaren in faillissementszaken. Ondernemingsrechtbank Gent, afdeling Dendermonde staat gekend om zijn streng faillissementsbeleid. Tot 1997 hanteerde deze Ondernemingsrechtbank Gent, afdeling Dendermonde er het ambtshalve faillissement, wat inhoudt dat de Ondernemingsrechtbank Gent, afdeling Dendermonde een onderneming failliet kon verklaren zonder aangifte door de gefailleerde en zonder vordering van een schuldeiser of de procureur des Konings. Omdat de wetgever dit initiatiefrecht aan de rechter wou ontnemen, werd het ambtshalve faillissement afgeschaft in 1997.
Hierop heeft zogenaamde huidige "dienstdoend voorzitter" (een plaatsvervangend magistraat) van de Ondernemingsrechtbank Gent, afdeling
Dendermonde zijn eigen systeem ontwikkeld dat een ambtshalve faillissement
inhoudt in drie stappen:
In de eerste stap benoemt zogenaamde huidige "dienstdoend voorzitter"(een plaatsvervangend magistraat) van de
Ondernemingsrechtbank Gent, afdeling Dendermonde ambtshalve een voorlopige
bewindvoerder, welke voorlopige bewindvoerder in de tweede stap bijna altijd
overgaat tot dagvaarding in faillissement, waarbij de zogenaamde huidige "dienstdoend voorzitter" (een plaatsvervangend magistraat) van de Ondernemingsrechtbank Gent, afdeling
Dendermonde oordeelt over het faillissement en vervolgens de curatoren aanstelt
en controleert. Hierbij dient te worden opgemerkt dat een voorlopige
bewindvoerder XX.32 die wordt aangesteld op verzoek van een partij of de
procureur NIET kan dagvaarden in faillissement, en een voorlopige bewindvoerder
XX.32 die ambtshalve wordt aangesteld WEL kan dagvaarden in faillissement.
Er bestaat trouwens een alternatief systeem waarbij zogenaamde
huidige "dienstdoend
voorzitter" (een plaatsvervangend
magistraat) van de
Ondernemingsrechtbank Gent, afdeling Dendermonde het verzoek tot opening van
een procedure tot gerechtelijke reorganisatie toekent met een korte
opschortingsperiode (kort, omdat steeds de verlenging kan worden gevraagd),
waarna hij de verlenging weigert en failliet verklaart. Naar de visie van
zogenaamde huidige "dienstdoend
voorzitter" (een plaatsvervangend
magistraat) van de
Ondernemingsrechtbank Gent, afdeling Dendermonde zou hiertegen geen hoger
beroep openstaan.
Dit is een systematische omzeiling van de wet en
de uitdrukkelijke wil van de wetgever.
Wat is de
tegenprestatie die de zogenaamde
huidige "dienstdoend
voorzitter" (een plaatsvervangend
magistraat) van de
Ondernemingsrechtbank Gent, afdeling Dendermonde aan deze curatoren vraagt?
Als u dit artikel gelezen hebt, kunt u altijd onze petitie ondertekenen>>
Reacties
Een reactie posten